تبلیغات
هیئت بیت الشّهدا بیرجند - شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها افسانه یا واقعیت؟!(4)
هیئت بیت الشّهدا بیرجند
السَّلام علیكُم یا اهل بیت النّبُوّة
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 توسط هیئت بیت الشّهدا بیرجند

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ط) سخن نظّام در کتاب« الوافى بالوفیات »

ابراھیم بن سیار نظّام معتزلى که به دلیل زیبایى کلامش در نظم ونثر به نظّام معروف شده است در کتابھاى متعددى، واقعه بعد از حضور در خانه فاطمه(علیھا السلام)را نقل مى کند. او مى گوید:

إِنَّ عُمَرَ ضَرَبَ بَطْنَ فاطِمَةَ یَوْمَ الْبَیْعَةِ حَتّى ألْقَتِ الْمُحْسِنَ مِنْ بَطْنِھا; عمر در روز اخذ بیعت براى ابى بکر، بر شکم فاطمه زد، او فرزندى که در رحم داشت و نام او را محسن نھاده بودند، سقط کرد(22)

 ى) مبرّد در کتاب« کامل »

 ابن ابى الحدید مى نویسد: محمد بن یزید بن عبدالاکبر بغدادى ادیب، و نویسنده معروف و صاحب آثارمشھور، در کتاب الکامل، از عبدالرحمن بن عوف داستان آرزوھاى خلیفه را مى نویسد، و چنین یادآور مى شود:

(23).« وَدَدْتُ أنّی لَمْ أکُنْ کَشَفْتُ عَنْ بَیْتِ فاطِمَةَ وَ تَرَکْتُهُ وَ لَوْ أُغْلِقَ عَلَى الْحَرْبِ »

 ک) مسعودى و« مروج الذھب »

 مسعودى (م 325 ) در مروج الذھب مى نویسدآنگاه که ابوبکر در حال احتضار بود چنین گفت:

سه چیز انجام دادم و تمنّا مى کردم که اى کاش انجام نمى دادم; یکى از آن سه چیز این بود : فَوَدَدْتُ أنّی لَمْ أَکُنْ فَتَّشْتُ بَیْتَ فاطِمَةَ وَ ذَکَرَ فی ذلِکَ کَلاماً کَثیراً!; آرزو مى کردم که اى کاش حرمت خانه زھرا را ھتک نمى کردم.وى در این مورد سخن زیادى گفته است(24)

مسعودى با اینکه نسبت به اھل بیت گرایشھاى موافقى دارد; ولى اینجا از بازگویى سخن خلیفه خوددارى کرده وبا کنایه رد شده است. البتّه سبب را خدا مى داند والبتّه بندگان خدا ھم اجمالا مى دانند!

ل) ذھبى و کتاب« میزان الاعتدال »

ذھبى در کتاب میزان الاعتدال از محمّد بن احمد کوفى حافظ نقل مى کند که در محضر احمد بن محمّد معروف به ابن ابى دارم، محدّث کوفى (م 357 )، این خبر خوانده شد:

إنّ عُمَرَ رَفَسَ فاطِمَةَ حَتّى أسْقَطَت بِمُحْسِن; عمر لگدى بر فاطمه زد و او فرزندى که در رحم به نام محسن  داشت سقط کرد(25)

 م) عبدالفتاح عبدالمقصود و کتاب« الإمام علی »

وى ھجوم به خانه وحى را در دو مورد از کتاب خود آورده است و ما به نقل یکى از آنھا بسنده مى کنیم:

عمر گفت: وَالّذی نَفْسُ عُمَرَ بِیَدِهِ، لَیَخْرُجَ نَّ أَوْ لاَحْرَقَنّھا عَلى مَنْ فیھا...! قالَتْ له طائفة  خافت اللهَ ورَعَتِ الرَّسولَ فی عقبه : یا أباحَفْص، إِنَّ فیھا فاطِمَةَ فَصاحَ: لایُبالی وَ إ ن...! وَ اقْتَرَبَ وَ قَرَعَ الْبابَ، ثُم ضَرَبَهُ وَ اقْتَحَمَه ... وَ بَدالَهُ عَلیّ... وَ رَنَّ حینَذاکَ صَوْتُ الزَّھْراءِ عِنْدَ مَدْخَلِ الدّارِ... فَإنْ ھِیَ إلاّ طَنینَ اسْتِغاثَة(26)

 قسم به کسى که جان عمر در دست اوست یا باید بیرون بیایید یا خانه را بر ساکنانش آتش مى زنم. عدّه اى که ازخدا مى ترسیدند و پس از پیامبر(صلى الله علیه وآله)رعایت منزلت او را مى کردند، گفتند : اى اباحفص، فاطمه دراین خانه است. بى پروا فریاد زد: باشد!. نزدیک شد، در زد، سپس بر در کوبید و وارد خانه شد . على(علیه السلام)

 پیدا شد... طنین صداى زھرا در نزدیکى مدخل خانه بلند شد... این ناله استغاثه او بود

                                                  * * *

این بحث را با حدیث دیگرى از مقاتل ابن عطیّه در کتاب الامامة و الخلافة پایان مى دھیم (ھر چند ھنوز ناگفته ھابسیار است!).

او در این کتاب چنین مى نویسد:

إنّ أبابکر بَعْدَ ما أَخَذَ الْبَیْعَةَ لِنَفْسِهِ مِنَ النّاسِ بِالإرْھابِ وَ السَّیْفِ وَ الْقُوَّةِ أرْسَلَ عُمَرَ وَ قُنْفُذاً وَ جَماعَةً إلى دارِ عَلىّ وَ فاطِمَةَ(علیھما السلا م) وَ جَمَعَ عُمَرُ الْحَطَبَ عَلى دارِ فاطِمَةَ وَ أَحْرَق بابَ الدّارِ!...( 27 ); ھنگامى که ابوبکر از مردم

با تھدید و شمشیر و زور بیعت گرفت، عمر و قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على و فاطمه (علیھما السلام)فرستاد. عمر ھیزم جمع کرد و درِ خانه را آتش زد در ذیل این روایت، تعبیرات دیگرى است که قلم از بیان آن عاجز است.

نتیجه:

با این ھمه مدارک روشن که عموماً ا ز منابع اھل سنّت نقل شده، باز بعضى از آنان تعبیر

(افسانه ی شهادت) را به کار مى برند و این حادثه تلخ را ساختگى مى پندارند! اگر اصرار آنھا بر نفى این حقایق نبود ما نیز بحث را این مقدار گسترش نمى دادیم.

امیدواریم بیان این حقایق افراد خفته را بیدار کند ، تا حقایق تاریخى را در لابه لاى تعصّبات پنھان نسازند و آنھا را انکار نکنند.

22. الوافى بالوفیات، ج 6، ص 17 ، شماره 2444 ; ملل و نحل شھرستانى، ج 1، ص 57 ، چاپ دارالمعرفة ، بیرو ت . درترجمه نظّام به کتاب« بحوث فى الملل والنحل »ج 3، ص255-248مراجعه شود

23 . شرح نھج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 2، ص 46 و 47 ، چاپ مصر.

24 . مروج الذھب، ج 2، ص 301 ، چاپ دارالاندلس، بیروت.

 25 . میزان الاعتدال، ج 1، ص 139 ، شماره 552

 26 . عبدالفتاح عبدالمقصود، على بن ابى طالب، ج 4، ص277 -276

27 . الامامة و الخلافة، ص 160-161تألیف مقاتل بن عطیة که با مقدمه اى از دکتر حامد داود استاد دانشگاه عین الشمس قاھره به چاپ رسیده (چاپ بیروت، مؤسّسه البلاغ).

                                                   وما علینا إلاّ البلاغ




طبقه بندی: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها : افسانه یا واقعیت!؟، 
قالب وبلاگ